088 02 74 900

Hybride events

Hybride events bestaan al langere tijd, maar door het coronavirus staan hybride events nu echt in het middelpunt van de aandacht. En niet zonder reden! Hybride evenementen zijn een combinatie van een ‘fysiek’ live event, gecombineerd met een online event.

Met een hybride event veranderen we passieve toeschouwers in actieve deelnemers. Dit doen wij door uw deelnemers een gebruiksvriendelijk platform te bieden, waarin zij een persoonlijk programma kunnen samenstellen en volgen. Er is daarbij volop ruimte om te netwerken en interactie.

Samen met u zorgen wij voor een hybride evenement met impact.

De vertrouwde partner van
Heuvelman -  hybride event

Waarom kiezen voor Heuvelman?

Wij hebben vele jaren ervaring en ons bewezen binnen de branche. Na succesvolle hybride events voor onder andere KPN, de Verenigde Naties, het Hilton en Enactus weten we wat wel en niet werkt tijdens een hybride event.

Een succesvol hybride event is namelijk goud waard, maar er bestaan nog vele misverstanden en vragen over hybride events. Wij hebben de juiste antwoorden vanuit de praktijk en stellen op basis van uw aanvraag een specialistisch team samen dat past bij uw vraagstuk.

Samen behalen we het doel van uw hybride evenement. Van advies tot productie staan wij voor u klaar. Zo draagt Heuvelman bij aan bijzondere ervaringen en inspirerende belevingen.

Heuvelman -  Hybride event - Heuvelman

Voordelen hybride events

  • Groter bereik: Met een hybride event bent u niet meer afhankelijk van een locatie grote, maar kunnen meer bezoekers via het online gedeelte aansluiten.
  • Laagdrempeliger: Waar bezoekers bij een live event nog tegengehouden kunnen worden door reistijd, kan men bij een hybride event laagdrempelig aansluiten.
  • Selectief: Vaak is niet het gehele event interessant voor een bezoeker en besluit men daarom niet te gaan. Met een hybride event kan deze groep ervoor kiezen de voor hem interessante onderdelen toch online te volgen.
  • Sprekers: Sprekers geven de voorkeur aan een live of hybride event ipv. een online event. Juist de interactie en discussies maken een verhaal, dit mist bij een online event.
  • Data: Door het online gedeelte bij een hybride event kan u meer data verzamelen. Welke sessies zijn het meeste bekeken en waar haakte bezoekers af.
  • Verdienmodel: Met een hybride event ontstaan er nieuwe verdienmodellen. Je bent bijvoorbeeld niet meer afhankelijk van het maximum gastenaantal van je locatie, maar kan onbeperkt tickets verkopen.
  • Duurzaam: Met een hybride event hoeft niet iedereen meer naar een locatie af te reizen.
Heuvelman -  Hybride event - Heuvelman

Randvoorwaarden hybride event

  • Dynamisch: Zorg voor meerdere camera's die vanuit verschillende hoeken filmen. Kijkers zijn gewend aan de kwaliteit op tv en het wisselen van shots zorgt ervoor dat men geboeid blijft.
  • Checks: Niets doet zoveel afbreuk aan een event als een haperende verbinding, falende techniek en sprekers die niet goed geïnformeerd zijn. Check vooraf alle content en techniek.
  • Tijdsduur: Online kijkers en live bezoekers hebben een andere concentratieboog. Online duurt deze max. 45 tot 60 minuten, live is dit een stuk langer. Hou hier rekening mee in je programma.
  • Interactief: Wat maakt een hybride event anders dan tv kijken of een livestream volgen? Hybride is interactief, zowel in het live als in het online gedeelte.
  • Thema: Het lijkt vanzelfsprekend, maar zorg voor een duidelijk thema en bouw de rest van het event hier omheen.
  • Regie & moderator: Een hybride event kan niet zonder een goede regie en moderator. De regie zorgt voor de juiste beelden op het juist moment en de moderator stuurt de gesprekken in goede banen, met afwisseling tussen live en online publiek.

Misverstanden rondom hybride events

1) Een livestream en het online gedeelte van een hybride event zijn hetzelfde

Fout! Veel mensen denken dat een hybride event een fysiek evenement is dat via een livestream gedeeld wordt. Een hybride event onderscheid zich echter juist door niet enkel een livestream te delen, maar een online wereld te creëren waarin de bezoeker (inter)actief mee kan doen.

Kortom: een livestream is puur het uitzenden van uw evenement via een onlineplatform. Hier is geen interactie met het online publiek en kunnen ze enkel de livestream bekijken.

Een hybride event is een live evenement waarbij het online gedeelte actief mee kan doen. De werelden smelten als het ware samen en vullen elkaar aan.

2) Een hybride event doet u er 'even bij'
Bedrijven denken vaak dat ze het organiseren van een hybride event er wel even bij doen. Echter mag dit niet onderschat worden en vraagt een hybride event niet om 1, maar 2 programma's.

Online en live bezoekers van uw hybride event verschillen namelijk van elkaar. De online bezoeker heeft een kortere concentratieboog, is televisiekwaliteit gewend qua presentatie en heeft veel interactie nodig om betrokken te blijven.

Een live bezoeker heeft meer tijd voor langere introducties, eventuele pauzes en hecht vooral waarde aan netwerken. Bedenk dus goed dat een hybride event niet enkel het filmen van uw huidige event is dat u deelt via een livestream, maar een geheel eigen aanpak nodig heeft.

3) Een hybride event is een stuk goedkoper dan een live evenement
Nog te vaak wordt de aanname gemaakt dat een hybride event goedkoper is dan het organiseren van een live evenement. Bedrijven gaan van een kleinere locatie, minder catering, weinig personele handling en daarom minder kosten uit.

Echter is dit in de praktijk niet altijd zo. De techniek van een hybride event is kostbaar en daarom zeggen wij dat de kosten eerder verschuiven dan verminderd worden.

hybride event

Het kostenplaatje van een hybride event

Een online platform, livestreaming, videoproductie, meerdere programma's. Het zijn kosten waar je bij een hybride evenement niet omheen kunt. Toch kent een hybride event zoveel duidelijke voordelen dat het de moeite waard is.

Om u een inschatting van de kosten te geven heeft Meeting Professionals International (MPI) een onderzoek naar de kostenverdeling bij hybride evenementen gedaan. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de kosten voor een hybride event gemiddeld 7.500,- tot 22.000,- euro zijn.

De verdeling van de kosten ziet er gemiddeld zoals onderstaande uit.

  • 42% | Videoproductie zoals schermen, microfoons, licht en geluid
  • 30% | Streaming zoals camera's en een goede internetverbinding
  • 10% | Een virtueel platform waar men online eenvoudig kan aanhaken
  • 8% | Advieskosten van partijen met betrekking tot het hybride event
  • 6% | Content en programma realiseren, eventuele betalingen aan sprekers
  • 4% | Overige zaken zoals het decor, aankleding, enz.

Bij Heuvelman begrijpen we dat het prettig is om vooraf al een duidelijke inschatting van de kosten te hebben. Er is namelijk niemand die van achteraf, onverwachtse kosten houdt. Neem contact op voor meer informatie over de kosten van uw hybride event.

Weten hoe we dit voor uw bedrijf kunnen inzetten?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De innovatieve partner van totaalconcepten